Applikation X – Modellkalkyl för utvärdering av mobilapplikationens lönsamhet ur kundföretagets synvinkel

En grupp av yrkeshögskolans studerande bygger upp en mobilapplikation, som eftersträvar att förbättra företags synlighet inom lokala kunder och turister samt skapa nya långvariga kunder till företag i Pargas och i Åbolandskärgård. I applikation finns information om lokala företag och medlemsföretag kan till exempel skapa olika kampanjer med erbjudande till applikationens användare.
Syftet med mitt examensarbete är att undersöka ifall det lönar sig för ett lokal företag att vara med i applikationen. Avsikten är också att göra en modellkalkyl, som projektgruppen kan dra nytta av i applikationens marknadsföring till lokala kundföretag. Med hjälp av modellkalkylen kan projektgrupp tillsammans med kundföretag utvärdera hur medlemskapet i applikationen påverkar till företagets resultat.
I arbetets teoridel berättar jag mera om applikationen, medlemskapet i den och om tjänster inom applikationen. Jag tar dessutom upp väsentliga teorier om produktkalkyler och nollpunktanalys med tanke på arbetets teoridel. I arbetets empiriska del kalkylerar jag tre olika exempel kalkyler och scenarier. Med kalkyler utvärderar jag till exempel hur täckningsbidraget, antal kunder och rabatter påverkar till företagets resultat och ifall det lönar sig att vara medlem i applikationen.

Senaste arbeten