Att kombinera studerandes inlärningsprocess och kreativitet med olika företags utmaningar inom högskolans regionala utvecklingsprojekt kan låta som en veritabel win-win situation, där alla parter kan dra nytta av samarbetet. För att nå ett lyckat resultat är det enligt vår erfarenhet viktigt att projekten innehåller följande:
– basfunktioner för företagssamarbete i organisationen
– en klar process för företagssamarbete
– aktiv kommunikation, samt
– att den drivande parten känner till företagens och studerandes utmaningar och aktivt handleder dem mot det gemensamma målet
I följande text öppnas upp hur vi på yrkeshögskolan Novia inom projektet Archipelago Business Development har involverat studerande i utvecklingsarbete, vilka lärdomar vi fått och hur vi planerar att gå vidare. Målet med denna artikel är att högskolor som arbetar med motsvarande företagssamarbeten ska kunna dra nytta av våra insikter.
- Länk:
https://archipelagobusiness.nu/wp-content/uploads/2019/10/Ammattikasvatuksen-aikakausikirja-teemanumero.pdf
- Referens:
Andrésen, Annemari; Ekman, Camilla, Guseff Hanna (2018). Studerande i utvecklingsprojekt – kaos eller dynamisk skärgårdsutveckling där alla parter gagnas? Ammattikasvatuksen aikakausikirja 3/2018 s 59-66